El grup municipal de Compromís per Vila-real defensarà en el pròxim Ple ordinari una moció en la qual sol•licita a la Generalitat Valenciana i al Govern central el tancament i desmantellament de la central nuclear de Cofrents una vegada finalitze la seua actual pròrroga de funcionament, prevista per al mes de març de 2021. El regidor Josep Pasqual Sancho argumenta “és necessari elaborar i posar en funcionament des d’aquesta legislatura un Pla d’Eficiència, Estalvi i Energies Renovables que permeta la substitució gradual de les energies convencionals per a protegir el medi ambient i la salut”.
A aquesta petició també se suma la de no construir el Magatzem Temporal Individualitzat de residus radioactius dins dels terrenys de la central, ja que “és innecessari, doncs el recinte disposa de capacitat d’emmagatzematge suficient fins a la seua data de tancament”, i s’exigeix la modificació urgent del marc normatiu que ha paralitzat la implantació de les energies renovables per a permetre l’autoconsum. A més, el grup municipal sol•licita generalitzar l’ús de l’energia solar tèrmica de baixa i mitja temperatura a nivell local, autonòmic i estatal i reconduir l’energia eòlica amb criteris de respecte ambiental prioritzant emplaçaments en entorns industrials, municipals i uns altres de baix impacte ambiental.
“Des de Compromís per Vila-real sí ens creiem l’ecologisme i lluitem per mantenir l’espai on vivim el més net i saludable possible per als nostres descendents, cosa que no tenim constància que es faça des d’altres partits, còmplices de les portes giratòries que permeten que exmembres del govern s’endollen en grans empreses elèctriques que dirigeixen la política energètica del país, que unflen els preus de proveïment i que contribueixen a seguir incrementant, encara més, la corrupció política ja existent, per desgràcia, en tot el país”, assenyala l’edil nacionalista.
Per al grup municipal, tenir una central nuclear a poc més de 100 quilòmetres implica “un risc innecessari per a la salut dels vila-realencs, tenint en compte que existeixen alternatives per a evitar aquest tipus d’energia altament cancerígena, amb efectes cel•lulars degeneratius sobre l’ADN”.
D’altra banda, Sancho recorda que “davant una catàstrofe nuclear, els residus segueixen sent perillosos durant mil•lennis i la prova està en alguns casos ben coneguts per tots. Sense anar més lluny, al Japó segueixen patint les conseqüències de Fukushima, tant els japonesos, com gran part de l’oceà Atlàntic, amb una contaminació que ha arribat ja fins als Estats Units”.
Des de Compromís per Vila-real es considera “immoral” i “injust” deixar a les generacions futures “un panorama negre, ple de residus dels quals hauran de fer-se càrrec” i posen l’exemple d’Alemanya, que “rep el 70% de la nostra energia solar i que està tancant totes les seues centrals nuclears –l’última serà clausurada en 2022- substituint-les per energies renovables i facilitant l’autoconsum, mentre a Espanya, amb les hores de sol que tenim, depenem encara de combustibles fòssils i d’altres”.
Tots aquests arguments, units a la probabilitat d’accidents menors, “que també afectarien greument a tots els municipis dels voltants en centenars de quilòmetres a la redona”, així com la “opacitat informativa i la falta de garanties que ofereixen les companyies en cas d’accident”, el grup municipal espera que la resta de grups polítics es “sensibilitzen” amb la causa i voten a favor de la moció.