El col·lectiu de Compromís per Vila-real considera que abans de començar a demanar comptes a la Generalitat per voler fomentar el plurilingüisme, el Partit Popular hauria d’explicar a tota la societat valenciana què és el forat negre de CIEGSA; per què va haver 1.130 milions d’euros en sobrecostos mentre els xiquets valencians no tenien ni per menjar; per quina raó tenien 15.000 alumnes en barracots després de 20 anys governant; per què van gastar cinc milions en el programa informàtic d’ÍTACA; per què la plantilla que havien posat a dit a CIEGSA cobrava una mitjana de 60.000 euros l’any mentre la majoria dels valencians no arriben ni a mileuristes, o per què els col·legis que es van fer en temps del PP es pagaven a preu d’or, a quasi mil euros el metre quadrat.

D’altra banda, des de Compromís no entenem per què critiquen un model plurilingüe, com tampoc entendríem que criticaren una societat multicultural o amb pluralitat ideològica. Si no els agrada el plurilingüisme, suposem que per tant aposten pel monolingüisme i no sabem quin avantatge té eixe model que defensa el PP en ple segle XXI: parlar solament una única llengua i no moltes.

En canvi, l’escola que defensem té part dels seus fonaments en experiències com la de Suïssa, un país dels més desenvolupats del món amb quatre llengües oficials i una escola, per cert, plurilingüe. També partim de models com el de Finlàndia –al capdavant dels informes PISA-, amb tres llengües oficials: finés, suec i sami, amb un model plurilingüe semblant al que proposa Compromís.

Clarament, allò que molesta al PP és que fem avançar una escola que ells van deixar amb el rècord de fracàs escolar de tot Espanya i pràcticament d’Europa, amb una taxa d’abandonament escolar de quasi un de cada dos estudiants.

És per això que no podem entendre que el PP denuncie que Compromís vulga avançar per fer que eixes xifres tan lamentables a què ens van abocar canvien. Amb tota probabilitat, el que volen és fer avortar l’esforç per tindre una escola que en poc més de dos anys ha aconseguit millorar considerablement aquelles xifres baixant les ràtios, tornant a contractar tot el professorat que ells van expulsar i una mica més o gestionant els nostres recursos sense malbaratar-los com ells solien fer. De fet, és gràcies a les gestions de la Conselleria encapçalada pel company Vicent Marzà, que molt prompte arribarà a la nostra ciutat una escola oficial d’idiomes amb seu pròpia. No entenem com el PP i Ciudadanos no fan costat obertament a tots aquests passos endavant que s’ha fet gràcies a la gestió del conseller i de Compromís.

Els convidem, per tant, a col·laborar a construir tots plegats una escola millor i no a treballar en negatiu per fer que la societat valenciana fracasse, com malauradament han fet els últims anys.