El grup municipal de Compromís per Vila-real ha presentat una moció al pròxim Ple en la qual mostra el seu suport a la nova proposició de Llei Electoral Valenciana. La iniciativa, que també ha arribat als Corts de la mà de Compromís, suposa, tal com indiquen des del grup municipal, “no només dur a terme reivindicacions històriques com la rebaixa electoral del 5% al 3%, sinó també situar al País Valencià en l’avantguarda de la igualtat i la participació democràtica amb la introducció de llistes desbloquejades i llistes paritàries entre homes i dones”.

La nova Llei Electoral Valenciana proposa, entre altres mesures, rebaixar la barrera electoral actual del 5% dels vots emesos (vàlids i nuls) al 3% (sense comptar els nuls) a nivell de circumscripció i en el conjunt territorial, ja que “fins ara és la barrera electoral més dura de l’Estat, amb l’única excepció de la de Canàries”. Així mateix, la iniciativa pretén convertir al País Valencià en la primera comunitat autònoma que permeta a la ciutadania personalitzar el seu vot en les pròximes eleccions als Corts, marcant amb una creu les seues preferències per a un màxim de tres candidats.

Entre altres mesures, la proposta de llei inclou una mesura d’igualtat que pretén superar l’actual proporció 60-40 entre homes i dones. “Proposem llestes cremallera per a garantir la igualtat total en l’accés a la representació de tots dos sexes, blindant el 50-50”, indiquen. Una iniciativa que també arribarà a la composició de la Junta Electoral Valenciana i que garanteix el reconeixement del dret a la identitat i a l’expressió de gènere.

D’altra banda, en la nova legislació s’estableix com a incompatibilitat la duplicitat de càrrecs. Així, els membres de corporacions locals, integrants dels gabinets de membres del Consell, persones que ostenten la presidència o direcció general d’una Caixa d’Estalvis o titulars d’autoritats portuàries per nomenament de la Generalitat no podran exercir com a diputats.

En un altre ordre de coses, el document estableix incentivar la realització de primàries obertes a la ciutadania per a reforçar la democràcia interna dels partits, ajudant a sufragar els gestos que comporta la realització de primàries. També s’estableix l’obligatorietat de la celebració de debats electorals en la televisió pública valenciana en horari de màxima audiència i l’enviament centralitzat de paperetes i publicitat de les diferents candidatures per a estalviar recursos econòmics a l’Administració i aconseguir un menor impacte en el medi ambient. D’altra banda, tot i que és l’Estat qui té les competències, es pretén facilitar el vot als residents en l’estranger facilitant diferents jocs de paperetes en format electrònic de cada circumscripció per a poder ser impresos i utilitzats amb total garantia.

La distribució del temps gratuït de propaganda electoral en cada mitjà de comunicació de manera proporcional i l’adaptació de la llei a l’Estatut de 2006 completen la proposta. “Sabem que serà difícil que altres grups donen suport a aquesta llei, però esperem que puga tirar endavant”, asseguren des del grup municipal. En breu s’engegarà una campanya autonòmica per a donar a conèixer la proposta, configurada com la més democràtica de l’Estat.