Les Llançadores d’Ocupació de Castelló i Vila-real van començar a funcionar al març per a ajudar a 40 persones a entrenar una nova cerca de treball, dins d’una estratègia pública-privada en la lluita contra l’atur en la qual estan implicades Fundació Santa María la Real i Fundació Telefònica, amb la col·laboració dels seus respectius ajuntaments i el Servef; i el cofinançament del Fons Social Europeu.

Quan es fan tres mesos de la seua engegada, els participants de les dues llançadores s’han reunit en el Espai Jove de Vila-real per a conèixer-se, compartir experiències sobre la innovadora cerca de treball que estan realitzant (per competències, en equip, de forma col·lectiva i solidària) i que els està permetent conèixer noves eines i reforçar les seues habilitats.

Les tècniques que gestionen les llançadores de Castelló i Vila-real, Marta Morera i Yolanda Martínez, respectivament, han explicat que durant aquests primers mesos tots dos equips han realitzat dinàmiques de tot tipus, des d’intel·ligència emocional a marca personal, comunicació efectiva o role playing d’entrevistes, entre uns altres.

Treballen per projectes
Per a donar mostra de la seua proactividad, diversos integrants de les llançadores han intervingut per a explicar les activitats que han fet en aquests primers mesos i com han contribuït a canviar la seua actitud i perspectiva pel que fa al mercat laboral. Així mateix, han anunciat que les seues pròximes actuacions serviran per a seguir reforçant el seu contacte amb les empreses del seu entorn per a donar-se a conèixer, demostrar el que han après i seguir cercant la seua oportunitat laboral.

Primeres insercions
No en va, fruit de l’esforç individual i col·lectiu, hi ha 16 integrants de les dues llançadores que han trobat treball per compte d’altri en diversos sectors, com a construcció, turisme, ceràmica, comerç, formació o biologia, entre uns altres. Al costat d’ells, hi ha altres tres companys que han optat per cursar un Certificat de Professionalitat, la qual cosa comportarà la realització d’unes futures pràctiques laborals.

“En amb prou faenes uns mesos han aconseguit canviar la seua actitud enfront de la desocupació, treballant en equip, sense competència ni lluita; sinó braç a braç, demostrant que la resposta a l’atur ha de ser proactiva, innovadora i col·laborativa. Hi ha 19 companys que ja han trobat treball, i el d’ací al final del programa és aconseguir que tots troben el seu buit en el mercat laboral, demostrant el seu talent i valia”, ha indicat Jaime García, en representació de Fundació Santa María la Real.

Un projecte il·lusionant i innovador
“Les llançadores són un projecte il·lusionant i innovador en el seu enfocament. Els seus participants no solament canvien la seua motivació i actitud enfront de la desocupació, sinó que creixen com a persones i com a professionals, milloren les seues habilitats i guanyen seguretat en si mateixos, la qual cosa els fa arribar amb més confiança als processos de selecció o multiplicar les seues oportunitats d’inserció laboral”, ha agregat Elena Ayuso, Cap de Programes de Empleabilidad de Fundació Telefònica.

El regidor d’Economia de Compromís per Vila-real, Xavier Ochando, ha destacat la importància del programa per a el “apoderament” de les persones, millorant les seues competències socials “per a fer front als reptes d’un mercat laboral altament competitiu”. “Des de l’Ajuntament de Vila-real no anem a parar. Estem obstinats a atallar les xifres de l’atur en la nostra ciutat, perquè trobar un treball significa també poder emprendre un projecte de vida propi. És cert que les xifres de l’atur s’han reduït de manera significativa en els últims temps, fins al punt que Vila-real és el municipi de la Comunitat amb millors índexs, però també és cert que queda molt per fer i, en aquest objectiu, programes com la Llançadora d’Ocupació són imprescindibles”, agrega Ochando, qui ha destacat també la col·laboració públic-privada en la lluita contra la desocupació. En la mateixa línia, l’edil ha valorat els bons resultats del programa. “Més de la meitat dels usuaris de les llançadores troba ocupació abans fins i tot de finalitzar el programa, la qual cosa demostra que la metodologia funciona”, conclou.