El Projecte de Diversitat Agrosocial, que va començar la seua marxa en el mes d’abril en una parcel·la de 400 metres de l’edifici Santa Anna de la Fundació Caixa Rural Vila-real, ha donat a conèixer els seus primers avanços.

La iniciativa, impulsada per la Generalitat Valenciana, juntament amb l’Ajuntament de Vila-real i el Centre d’Educació Especial la Panderola, se centra en la recuperació de les llavors de la tradicional bajoca de la ciutat. El regidor d’Agricultura, Medi Ambient i Canvi Climàtic de Compromís per Vila-real, Josep Pasqual Sancho; la directora general de Desenvolupament Rural i PAC, Maite Chàfer, i el president de la Fundació Caixa Rural, Enric Portalés, entre d’altres, han visitat l’Estació experimental agrària, on s’ha fet balanç dels primers mesos en funcionament i s’han analitzat els reptes a aconseguir el pròxim any.

“Per a nosaltres és molt important participar en aquest projecte, que forma part del Pla valencià d’agricultura ecològica, que pretén recuperar i posar en valor varietats hortícoles locals en risc d’erosió genètica i amb valor agronòmic”, afirma Sancho, qui ha felicitat als alumnes del CEE la Panderola pel treball que han realitzat, no només en la posada a punt de la parcel·la on han treballat, sinó en la sembra i multiplicació de les llavors de bajoques procedents del banc. “És un producte que en uns altres temps va ser un dels motors de l’economia local i podria tornar a ser-ho, gràcies a la revaloració de les produccions que suposa l’agricultura ecològica”, apunta.

L’esdeveniment ha servit per a fer el lliurament oficial al banc de llavors de les primeres sements aconseguides per part dels alumnes de la Panderola i per a formalitzar la signatura del conveni de col·laboració entre la Conselleria, l’Ajuntament, la Fundació Caixa Rural i la Panderola. A més, s’ha realitzat una taula redona amb agricultors de diferents punts de les Comarques del Nord, que han parlat sobre la recuperació d’algunes varietats tradicionals i s’ha retut homenatge a l’agricultor Vicente Canós, de Moncofa, que es jubila i dóna la seua col·lecció al banc local.