El grup municipal de Compromís per Vila-real defensarà al proper Ple una moció a favor de qualsevol grup humà els membres del qual participen d’elements lingüístics, religiosos, ètnics, culturals o nacionals que diferisquen dels de la resta de la població de l’Estat i que siguen minoritaris respecte de la resta.

“En moments com l’actual especialment es fa més necessari que mai apostar per la diversitat, per la convivència i la integració de tot el món, a través d’unes polítiques actives que fomenten el coneixement i el respecte cap a altres cultures”, explica el regidor Santi Cortells.

En aquest sentit, destaca el sentit de solidaritat dirigit a la preservació de la cultura, tradicions, religió o llengua, així com la voluntat de supervivència de la identitat del grup. “No importa la nacionalitat, sexe, raça o origen ètnic, la religió o les creences, l’existència d’alguna discapacitat, l’edat o orientació sexual o qualsevol altra condició o circumstància personal o social”, assegura i recorda que “fa uns dies celebràvem els 40 anys de la Constitució espanyola, quin millor moment per a destacar que tothom ha de tenir els mateixos drets i la mateixa dignitat i que cap persona pot ser discriminada respecte a una altra”. “La discriminació impedeix el desenvolupament ple del potencial de la persona, mina la confiança en les virtuts de les societats democràtiques i provoca exclusió social”, afirma.

Per aquest motiu, el grup municipal considera que l’Ajuntament de Vila-real i totes les institucions públiques, començant pel Govern, tenen l’obligació de preservar la protecció de les minories. “Com a societat i com a municipi, volem mostrar el nostre agraïment cap als col·lectius que en els últims anys han incorporat les seues tradicions a les nostres, però també el seu potencial com a treballadors, en moments de necessitat de mà d’obra per part de les nostres empreses”, indica. “El nostre país ha sigut i és encara una terra d’oportunitats i tolerància i, per tant, ens alegrem pel seu esforç d’integració, sense que açò implique la dissolució de les seues cultures d’origen”, manifesta, “volem viure en respecte, fraternitat i igualtat en la diversitat”.

L’objectiu de Compromís és consagrar el dret a l’existència i a la identitat, a la protecció i desenvolupament de la cultura pròpia, així com al seu gaudi i a professar i practicar la seua pròpia religió. A més, es fomenta la participació d’aquests col·lectius en les decisions que s’adopten en qüestions que els afecten, i també en la vida social, econòmica i cultura, a la qual cosa s’afig l’establiment i manteniment de les seues pròpies associacions i l’ús de la seua llengua en privat i en públic. “Tots aquests són drets que es desprenen de la legislació internacional, com la Declaració Universal dels Drets Humans i en la pròpia Constitució espanyola”, apunta Cortells, “Vila-real és una ciutat oberta i algunes d’aquestes mesures ja s’estan portant a la pràctica, però és necessari formalitzar-les i impulsar-les per a facilitar la seua justificació”.