«La memòria és el pilar mestre sobre el qual s’assenta la identitat d’allò que som hui dia. Per això sempre ens trobaran enfront dels qui pretenen falsejar la nostra història», ha declarat Maria Fajardo.

Vila-real

20 de febrer de 2024

El 20 de febrer se celebra l’efemèride del naixement de la ciutat de Vila-real, on es recorda el privilegi atorgat pel rei Jaume I mitjançant la carta pobla de fundació de la vila. Des de l’Ajuntament i el Consell del 750 aniversari, s’han programat una sèrie d’actes per commemorar aquesta fita.

Però tot s’ha vist entelat per la decisió, unilateral, de l’alcalde Benlloch, d’avalar amb la col·locació de l’emblema de l’Ajuntament, la publicació del llibre “Breu història de Vila-real” de Jacinto Heredia.

Sectors de la societat civil com “l’Associació Cultural Socarrats de Vila-real” i “ACPV” van mostrar el seu rebuig a la decisió de l’Equip de Govern i van “lamentar profundament que l’Ajuntament de Vila-real avale la publicació (…) en la qual es fa una explicació dels fets ocorreguts a la nostra localitat el 12 de gener de 1706, en el marc de la Guerra de Successió, que no és acceptada en l’àmbit acadèmic i que tergiversa un dels episodis més importants de la nostra història”.

Compromís per Vila-real també es va fer costat a les queixes de la societat civil i, igualment, va publicar un comunicat on informaven que “en solidaritat amb les entitats que lluiten per defensar i reivindicar la nostra història, la nostra cultura, la nostra llengua i les nostres tradicions, fem costat al comunicat de Socarrats i ACPV i tampoc assistirem a l’ofrena a Jaume I”.

La portaveu municipal de Compromís i diputada provincial, Maria Fajardo, ha declarat que «des de Compromís per Vila-real sempre hem defensat la història, cultura, llengua i tradicions pròpies del País Valencià i de la nostra ciutat. Per això el nostre col·lectiu va decidir fer l’ofrena fora de l’oficial programada per l’Ajuntament. D’aquesta manera vam convidar a totes les vila-realenques i vila-realencs que s’estimen la història i la nostra ciutat que ens acompanyaren en aquest senzill acte de record.»

«La memòria és el pilar mestre sobre el qual s’assenta la identitat d’allò que som hui dia. Per això sempre ens trobaran enfront dels qui pretenen falsejar la nostra història», ha finalitzat Fajardo.