El passat mes de maig, el cardenal Cañizares, arquebisbe de València, durant una homilia, va carregar contra “la importante escalada contra la familia por parte de dirigentes políticos, ayudados por otros poderes como el imperio gay y ciertas ideologías feministas”, va catalogar de “la más insidiosa que ha habido en toda la historia de la humanidad”, les lleis que “fomentan la ideología de género”. Idea que va desenvolupar en una entrevista al periòdic La Razón: “Una de las ideologías más insidiosas en la historia de la humanidad y de la cultura es, sin duda, la llamada ideología de género, que se encubre en orientaciones y legislaciones, por ejemplo, bajo el título de ‘reconocimiento del derecho a la identidad y expresión de género’”.
Aquestes declaracions no van tardar a tenir conseqüències. La Fiscalia va obrir diligències contra ell per delictes d’odi, a pesar que ara ja estiga arxivat. A més a més, el papa Francesc el va cridar a l’ordre tot argumentant que “España está viviendo un momento electoral y político muy complicado en el que la Iglesia debe ser instrumento constructivo, y no elemento desestabilizador”, i va demanar també que els bisbes espanyols deixaren de boicotejar el nou missatge que s’envia des del Vaticà.
Ara fa uns quants dies, el cardenal tornava a clamar contra les lleis d’igualtat de gènere i acusava els polítics valencians (en concret el Govern del Botànic), de tirans, cacics, colonitzadors i afirmava que “adoctrinar a los niños en ideología de género es una maldad”. De fet, una de les últimes frases de l’homilia va ser: “No tengáis ningún miedo, venceremos”. En aquest text, també acusa aquestes lleis del “deterioro de la institución familiar”, segons Cañizares “gran parte de los problemas sociales como la delincuencia juvenil, la droga, la prostitución o la violencia contra la mujer”.
Des de Compromís per Vila-real, veiem injustificables totes i cadascuna de les declaracions abans descrites. Defenem la llibertat d’expressió, clar que sí! Però la llibertat d’un individu acaba quan comença la de l’individu del seu costat. A això, se li diu respecte.
Com diu el nostre company i síndic de Compromís a les Corts Valencianes, Fran Ferri: “Este escrit de l’arquebisbe ens sembla una arenga enfurismada cap als catòlics valencians que ell mateix sap que majoritàriament no pensen com ell. En la societat valenciana hi ha un consens quasi unànime en aconseguir la igualtat de drets entre totes les persones, en el marc d’una societat diversa on cadascú puga estimar a qui considere oportú, sense ser considerat ni un perill ni una amenaça i açò sembla que no agrada a alguns”.
Aquesta Llei valenciana d’identitat de gènere, comunament anomenada la Lleis Trans, busca, entre d’altres, que la transsexualitat deixe d’estar catalogada com un trastorn psicològic, sinó que estiga entesa com un exemple més de diversitat dels humans.
Treballem, doncs, des de totes les administracions per a fomentar la igualtat i la llibertat entre totes les persones, i deixem que l’odi cap a allò a què no estem acostumats desaparega de la nostra societat.
Per tot açò, presentem al Ple de l’Ajuntament de Vila-real per a la seua aprovació, si escau:
1. Rebuig total i absolut a les declaracions homofòbiques i masclistes del cardenal Cañizares.
2. Donar suport a la Llei valenciana d’identitat de gènere, així com a totes les lleis que fomenten la igualtat i la llibertat de les persones.