El grup municipal de Compromís per Vila-real ha presentat una moció per al seu debat en el Ple del pròxim dilluns en la qual insta al Govern espanyol a abandonar la deriva involucionista de la democràcia i en la que demana respecte per als ciutadans catalans i també cap al seu dret a decidir.
El regidor nacionalista Santi Cortells assegura que “davant el procés que s’està vivint a Catalunya i, tenint en compte la resposta desmesurada del Govern de l’Estat, volem expressar la nostra consternació per la falta de capacitat política i de diàleg que està demostrant l’equip de Mariano Rajoy”. “La qualitat democràtica d’un sistema polític es basa en la capacitat dels diferents partits polítics de solucionar els conflictes des del diàleg i la voluntat d’arribar a consensos”, assegura Cortells.
En aquest sentit, denuncia que “en cap democràcia avançada del nostre entorn trobem una actitud tan partidista, electoralista i poc assenyada com la que està demostrant el govern del Partit Popular”.
Així mateix, posa com a exemple el cas del referèndum d’autodeterminació pactat fa tres anys pel Regne Unit amb Escòcia, pel qual els seus veïns van poder triar el seu futur en llibertat. “No té cap sentit que en una democràcia com la nostra, en ple segle XXI, no es puga exercir el dret de vot que reclama la immensa majoria de la societat catalana”, apunta i destaca la falta de diàleg polític, “que se suma a l’esgotament d’un model territorial que mai ha donat resposta a la realitat plurinacional del nostre Estat”. Per aquest motiu, Cortells reivindica la necessitat d’un sistema de repartiment de riquesa que estiga equilibrat amb les competències polítiques que es desenvolupen des dels diferents territoris.
“Amb un sistema més just, que tinga en compte el vertader esperit d’un estat plural, que reconega el dret a decidir dels pobles que integren l’Estat espanyol i que camine cap a un sistema veritablement federal, on hi haja un contracte polític entre els diferents territoris des d’una posició d’igualtat i no de submissió, podem millorar la qualitat de la nostra democràcia i donar resposta als problemes de la ciutadania”, explica. “El diàleg és la via de solució a la situació actual, l’eixida política pansa per un referèndum pactat entre el govern espanyol i català”, assenyala.
Per això, la moció del grup municipal insta al Govern espanyol i a tots els partits polítics amb representació parlamentària a iniciar una via de canvi del model territorial per a donar resposta a la societat plural i plurinacional en la qual vivim, acompanyada d’una reforma del sistema de finançament que garantisca la suficiència financera dels diferents territoris per a desenvolupar les competències atribuïdes per la llei. A més, s’exigeix a Rajoy que tendisca ponts de diàleg i enteniment que garantisquen una resolució pactada sobre el dret a decidir de la ciutadania de Catalunya i de la resta de països.
Finalment, Compromís sol•licita al Govern espanyol “que abandone la deriva involucionista de la nostra democràcia que vulnera els drets fonamentals més bàsics com són la llibertat d’expressió, de reunió o el dret de participació política i deteriora la qualitat de la nostra democràcia”.