A l’octubre de 2015, l’Ajuntament de Vila-real, per proposta de Compromís, va aprovar una moció que sol·licitava al Govern de Mariano Rajoy la millora de la quota de cotització i dels drets laborals dels autònoms i de les autònomes. En aquesta se sol·licitava que escoltaren les grans associacions de treballadors autònoms per tal de millorar la vida d’aquest col·lectiu. Per desgràcia, tal com va passar ací a Vila-real, el Partit Popular ha fet el desentés i ha continuat ofegant els autònoms i les autònomes cada any un poc més.

Si en aquell moment la quota d’autònom mínima era de 264,04 euros, ara és de 275,02. En dos anys, la quota ha pujat un 4% i les prestacions no han millorat.

El Govern central segueix sense escoltar el col·lectiu de treballadors més gran que hi ha, i amb una de les quotes més cares d’Europa. Recordem que els treballadors, per compte propi, no només s’autoocupen, sinó que, a més a més, generen ocupació.

Històricament, els partits que han governat l’Estat només han posat pegats al problema, però cap d’ells ha decidit abaixar la quota i adequar-la a allò que realment guanya el treballador autònom, o augmentar les prestacions per baixa o atur; com sí que es fa, en canvi, a la majoria de països d’Europa.

Dues eleccions generals després, el Grup Municipal Compromís per Vila-real torna a portar al Ple de l’Ajuntament de Vila-real, per al seu debat i aprovació, si escau, els acords següents:

1. Sol·licitar al Govern central i al Ministeri d’Economia millores reals per a les quotes dels autònoms i de les autònomes: que les abaixen en aquells casos en què el treballador autònom no arribe a guanyar la base mínima de cotització.
  1. Demanar al Govern central que escolte les propostes de l’OPA, l’UPTA i l’ATA, com a grans associacions de treballadors autònoms, i dels col·legis professionals, perquè opinen i dissenyen un nou model de cotització per als autònoms.
  2. Activar els mecanismes necessaris per a millorar les condicions socials, laborals, econòmiques i fiscals dels autònoms i de les autònomes.
  3. Traslladar aquests acords al Govern central, així com als portaveus dels grups polítics del Congrés i del Senat.