El 14 de març de 2018, Fran Ferri, síndic de Compromís a les Corts Valencianes; Alfred Boix, síndic adjunt del PSOE, i Antonio Montiel, diputat de Podemos registraven una proposició de llei per a reformar la Llei Electoral Valenciana.

Aquesta proposta de llei electoral, necessària completament al nostre territori, farà que fem un pas endavant en la millora de la nostra democràcia amb deu punts claus. Una llei que naixerà feminista, amable amb el medi ambient i molt més democràtica i participativa.

1. Rebaixa de la barrera electoral del 3%. Fins ara, només els partits que aconseguiren un 5% dels vots emesos (vàlids + nuls) podien estar representats en l’autonomia a la qual es presentaven, això fa que partits amb els vots suficients per a tenir una o un diputat, es quedaren fora de les institucions. Només a Canàries trobem una legislació més dura que ací. Nosaltres proposem que la barrera electoral se situe en els 3% dels vots vàlids.

1. Vot presencial, llistes desbloquejades. Volem ser pioners en participació ciutadana, per això proposem que l’elector no només puga votar el partit que considera oportú, sinó que puga promoure tres candidats dins de la mateixa llista.
  2. Llistes cremallera. Per a assegurar la participació d’homes i dones per igual, s’exigirà que les llistes siguen el que s’anomena cremallera, els nombres parells seran d’un sexe i els imparells de l’altre, de tal forma que la representativitat dels dos sexe a les Corts estiga al voltant del 50%.

1. Incompatibilitat de càrrecs. Per tal de garantir la pluralitat a les institucions es promou la màxima d’una persona un càrrec.

1. Primàries obertes. Per tal d’enfortir la democràcia interna dels partits, aquelles persones que acrediten que les seues llistes electorals han sigut elegides mitjançant unes primàries obertes a la ciutadania rebran un 5% més de l’import de la subvenció electoral.

1. Debats obligatoris. On no només participaran aquelles persones que tinguen representació a les Corts Valencianes, sinó també aquelles que en altres eleccions celebrades des dels anteriors comicis autonòmics hagen superat la barrera del 3%.

1. Mailing unificat. La Generalitat enviarà tota la publitramesa conjuntament, per tal d’estalviar recursos a l’Administració pública i ser més amables amb el medi ambient.

1. Facilitar el vot de residents absents. Es posaran a disposició de l’electorat resident absent les paperetes de forma telemàtica per a garantir que puguen exercir el seu dret a vot i evitar els retards en l’arribada de la documentació.

1. Distribució proporcional d’espais electorals. El temps gratuït de propaganda electoral en els mitjans de comunicació serà proporcional a la representació en Corts; tanmateix, aquells partits polítics que no tinguen representació disposaran de cinc minuts.

1. Adaptació Estatut 2006. Adaptem la llei a l’Estatut de 2006, de tal manera que regulem la dissolució avançada de les Corts i les denominacions estatutàries.

Segons el que s’ha exposat, el Grup Municipal de Compromís per Vila-real proposa per al seu debat i votació, si escau, l’adopció dels acords següents:

PRIMER. Donar suport a la proposta de la nova Llei electoral valenciana.

SEGON. Donar trasllat d’aquests acords a tots els grups parlamentaris de les Corts Valencianes.